Sähköajoneuvojen liittäminen kahteen eri sähköjärjestelmään
Suositus 9/2021 (22.11.2021)
Kysymys:
Sähköajoneuvojen
latausjärjestelyissä voi tulla eteen tilanne, että auto liitetään kahden eri
virtapiirin sähköjärjestelmään: moottorilämmitin omaansa ja lataus omaansa.
Ainakin teoriassa sähköt autoon voivat tulla kahdesta eri pääkeskuksesta, jopa kahdesta eri muuntajasta.
Liittyykö sähköajoneuvon
liittämiseen kahteen eri sähköjärjestelmään sähköturvallisuusriskejä?
Suositus:
Mikäli sähköajoneuvojen syötössä hyödynnetään vanhoja TN-C tai TN-C-S -järjestelmien mukaisia kaapeleita, voi tämä mahdollistaa nollavirran kulkemisen erinäisten metallirakenteiden kautta, joihin sähkölaitteet on yhteisesti kiinnitetty.
Yleisvaatimus asennusten selväpiirteisyydestä voisi johtaa ajatukseen, että yhdelle alueelle syöttö tulisi vain yhdestä keskuksesta.
Mikäli sähköajoneuvojen latausta varten otetaan uusi sähköliittymä esim. vanhan sähköliittymän liittymiskaapelin liian pienen kuormitettavuuden vuoksi, pitää huolehtia siitä, että sekä pysäköintialueen lataus- että lämmityssähköt tulevat tästä yhdestä ja samasta liittymästä.
Mahdollinen kahden syötön olemassaolo on merkittävä selvästi sekä keskuksiin että latauspisteisiin.